Sekretær eller mellemleder
November 26, 2016
Samarbejde er en kompetence, som skal trænes.
June 7, 2019

Klæd din leder på til succes

(18.06.2014)

Mange mellemledere kender til det. At have medarbejdere som er frustrerede og sure. Medarbejdere som synes de knokler derudaf, og alligevel aldrig kommer i mål. Medarbejdere som har oplevelsen af, at der aldrig råd til noget, men samtidigt synes at de andre afdelinger bruge penge. Og som om det ikke skulle være nok at skulle forholde sig til utilfredse medarbejdere, så oplever mellemlederne også, at de har svært ved at forsvare topledelsens beslutninger overfor sine medarbejdere, fordi beslutningerne heller ikke giver mening for dem.

Mellemlederen er altså placeret i den velkendte “Lus mellem 2 negle” situation. En situation som er uholdbar for alle.

Når mellemledere spørger mig “Skal jeg gøre noget ved det, eller bare acceptere at det er sådan det er?”, er mit svar altid “JA, du skal gøre noget ved det.” Og det er vigtigt fordi mellemlederen har et ansvar for at gøre topledelsen opmærksom på, hvad der foregår “på gulvet”. Derfor har mellemlederen ingen andre muligheder, end at gå til sin leder. Udfordringen er bare, hvordan det skal gøres, så der er størst mulig chance for succes.

Hvis du har noget du skal fortælle din leder, så følg med her:

Inden du skal fremlægge medarbejdernes frustration for din leder, skal oplægget struktureres. Start med at lave en liste af punkter, som er vigtige at tale om. Gennemgå listen og find essensen i dine budskaber. Der er sikkert flere punkter som handler om det samme. Hvis du går til din leder med alle punkterne på den oprindelige liste, mudrer du dit budskab og får sandsynligvis ikke noget ud af samtalen. I værste fald bliver din leder irriteret på dig.

Derfor skal du stille dig selv en række spørgsmål, inden du går i gang:

Hvad er det helt konkret mine medarbejdere er sure over?

Hvad er det min leder har glemt at informere om, som gør dem sure?

Hvad har de brug for, for at blive i bedre humør?

Hvad kan min leder, helt konkret, gøre for at situationen bliver bedre?

Svarene på de spørgsmål, giver dig det budskab, du  skal overdrage til din leder.

Når du har fundet det du virkelig gerne vil fortælle, skal du til det svære! Du skal finde ud af hvordan du formidler dit budskab, så det blev relevant og interessant for din leder. Præcis på samme måde som en sælger skal forstå sin kundes behov, skal en mellemleder forstå sin leders behov. Hvis ikke du forstår din leders behov, er det næsten umulig at målrette dit budskab.

Derfor skal du stille dig selv følgende spørgsmål:

Hvad vil min leder gerne opnå?

Hvorfor vil min leder opnå det?

Hvad vil min leder gerne undgå?

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe min leder?

Når du kender svarene på de spørgsmål, kan du målrette dine budskaber, så de bliver relevante for din leder. Du skal tale om det lederen vil opnå og undgå. Og du skal beskrive hvordan du kan hjælpe i den sammenhæng.

Under hele samtalen, skal du lægge vægt på at du vil hjælpe din leder, så der på intet tidspunkt bliver tvivl om din intention. Husk på, at din loyalitet ligger hos din leder. Og selvom du, lige nu, ikke er enig i beslutningerne der bliver truffet, eller forstår dem til fulde, så er din opgave at klæde din leder på til at træffe de bedste beslutninger, og hjælpe med at formidle beslutningerne, så alle forstår dem.

Din leders succes afhænger af dig, og omvendt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.