Klæd din leder på til succes
November 26, 2016
Målsætning for 2022
January 24, 2022

Samarbejde er en kompetence, som skal trænes.

At kunne samarbejde er en væsentlig forudsætning for succes. Det kan de fleste nok godt blive enige om. Problemet ligger snarere i, hvordan vi samarbejder og hvad vores holdning til samarbejde er.

I går holdt jeg et foredrag for 100 mennesker. Jeg spurgte om der var nogen, der mente, at samarbejde var ligegyldigt. Det mente ingen!
Jeg spurgte, hvor mange af dem, som mente at de selv var dårlige til at samarbejde.  Det mente ingen!
Så jeg spurgte, hvor mange, som kendte kolleger, der var dårlige til at samarbejde. Halvdelen kendte til kolleger, som var dårlige til at samarbejde. Men ingen af dem mente, at de selv var dårlige til det.

Det er jo interessant. For det kan betyde to ting.

At vi har forskellige holdninger til, hvad godt samarbejde er.

At vi vurderer os selv ud fra helt andre kriterier end vi vurderer andre.

Der er intet overraskende i de to ting. Men det betyder, at du som leder har en stor opgave i, at definere hvad et godt samarbejde er og at at alle er med på den definition. Ligesom du har en opgave i, at give dine medarbejdere et spejl, så de ser sig selv med andre øjne og får øje på, hvornår de måske ikke selv lever op til deres egne forventninger til andre.

Og så skal du være bevidst om, at det man øver sig i er det man bliver bedre til. Derfor skal du give dine medarbejdere muligheden for, at øve sig. Jo flere opgaver du giver dem, som kræver samarbejde, jo bedre bliver de til det. Jo bedre du kan hjælpe dem med at se tingene fra en anden vinkel, jo bedre bliver de til det. Og jo bedre du er til at minde dem om, at der kan være mange veje til Rom og jo bedre bliver de til det.

Hvis du derimod altid hylder enkeltpræstationer, fortæller dem præcis hvordan de skal løse en opgave og fastholder dem at se tingene fra en bstemt vinkel, så øver de sig i det og du er med til, at trække dem væk fra evnen til at samarbejde. For det at kunne samarbejde er en kompetence. En kompetence som kan trænes, på lige fod med det at blive bedre til at navigere i et IT system.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.