Fordi du bare er én stor fed løgner, som finder på undskyldninger
November 26, 2016
M.U.S – hvis samtale er det?
November 26, 2016

“Nu bestemmer jeg”

(01.09.2014)

Efter en enkelt samtale på chefens kontor, er alt ændret. Du er ikke længere én af de andre…men derimod deres leder. Pludselig er det dig der bestemmer. Og med den lille ændring, ændres alt.

Fra at være den de andre taler med, bliver du den de andre taler om. Fra at kunne sidde ubemærket og passe dit arbejde, bliver alt hvad du gør nu observeret og vurderet. Når du siger noget bliver det tillagt alle mulige – og umulige – betydninger. Og når du ikke siger noget, sker det samme.

Alt er ændret. Og du kan lige så godt erkende det, i stedet for at neglicere det.

Når du bliver forfremmet internt og skal til at lede dine tidligere kollegaer, er der flere ting du skal være opmærksom på. Og her gælder det om at tage tyren ved hornene fra start.

Så snart din udnævnelse er offentliggjort, skal du tage en individuel snak med dine medarbejdere. Men da du som ny leder aner du ikke hvad du går ind til, kan du ikke love dem noget som helst. Samtalen har udelukkende til formål at vise dine medarbejdere, at du vil lytte til dem og at du tager deres bekymringer, eller behov alvorligt.

Selvom du har lyst til at vente med at tale med dem, indtil du kan give flere svar, og de ved hvad der kommer til at ske, så skal du tage snakken med det samme. Jo tidligere du sætter dig i lederstolen, jo lettere bliver det for dig fremover. Jeg taler med mange mellemledere, som siger “Jeg vil ikke gå ind og lave det hele om fra starten, så nu kører vi videre som vi plejer, og så ser jeg hen ad vejen hvad jeg skal gøre”. Det svarer til at sige at du lige venter med at være leder, til du er blevet lidt bedre til det. Men du bliver kun bedre ved at komme i gang med at træne. Og jeg kan love dig for, at det er svært at træde ind som leder, efter et halvt år hvor du “bare” har ageret kollega på trods af din nye titel.

Derfor skal du tage de individuelle snakke med dine medarbejdere med det samme. Sig til dem, at det hele endnu er nyt og at du ikke ved hvordan det kommer til at køre fremover.  Men at du har brug for deres input til fremtidsplanen. Vær ærlig, og fortæl dem at det ikke er sikkert at deres ideer bliver brugt lige nu (eller nogensinde), men at alle input har værdi, og tjener det formål at klæde dig på til at lave den bedste fremtidsplan for afdelingen.

Spørg dem hvad de forventer af dig som leder, og hvordan du bedst kan hjælpe dem til at skabe deres resultater. Lyt, tag noter, og gå så tilbage og lav din nye plan.

Hvis du ved at én af dine medarbejdere havde forventet at blive forfremmet i stedet for dig, så smid svesken på disken og få renset luften. Sig “Jeg ved du gerne ville have haft jobbet, og jeg forstår hvis du er skuffet. Jeg ønsker at vi får et godt samarbejde, og at du bliver tilfreds med den nye konstellation. Så hvordan kommer vi lettest videre herfra?”.

På den måde siger du det medarbejderen måske tænker. Du viser det er ok at være skuffet, og at du ikke er bange for at tale om ubehagelige ting.

Og husk at det er helt ok at dine medarbejdere måske er skuffede eller bekymrede over forandringen. Det handler ikke nødvendigvis om dig, men om at de er nervøse over den forandring der lige er sket, og bange for hvad det betyder for dem. Og det er den største grund til at du hurtigst muligt skal komme i gang med at være leder, så du kan skabe ro og tryghed i din afdeling.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.